work title
date
- câmera obtusa, 2022-2023
-
cabeça, corpus e membros, 2022
-
projeto terra de José Ninguém, 2021
-
a imortalidade ao nosso alcance, 2020-2021
-
projeto eaux des colonies, 2020-2021
-
eaux des colonies (les origines), 2020-2021
-
eaux des colonies (en construction), 2021
-
Good Apples | Bad Apples, 2019-2023
-
exercícios de 3D (transparência), 2019
-
Hercule & Hippolyte, 2019
-
Killing Che, 2019
-
Brasil, 2019
-
imagem persistente, 2019
-
seres notáveis do mundo, 2018-2022
-
nuptias, 2017-2023
-
#rioutópico [em construção], 2017-2018
-
bodas de porcelana, 2017
-
bodas de prata, 2017
-
imagem de sobrevivência, 2015
-
operação Aranhas/ Arapongas/ Arapucas, 2014–2016
-
círculo mágico, 2014/2016
-
insólidos, 2014
-
lanterna mágica, 2012
-
Río-Montevideo, 2011/2016
-
corpo extranho africano, 2011
-
per fumum, 2010-2011
-
menos-valia [leilão], 2010
-
memory link, 2009-2010
-
série turista transcendental, 2009-2024
-
os três reinos de Nasca, 2011-2024
-
método básico de assovio Gomero-Tupi, 2014-2016
-
esperando..., 2010-2014
-
mundo da lua, 2013
-
eternidade a dois passos, 2013-2015
-
mi mo, kokoro mo, 2012
-
Yanğyin bosphoros, 2011-2012
-
Kundalini Freedom, 2009-2011
-
Uyuni Sutra, 2008 – 2011
-
Anuloma-Viloma Azteca, 2010-2011
-
bouk [ring/loop], 2006-2009
-
Carrazeda+Cariri, 2009
-
matéria de poesia, 2008-2013
-
o profeta da negociação, 2008
- febre do cerrado, 2008
- febre do sertão, 2008
-
si loin mais pourtant si près, 2008
-
corpo da alma (o estado do mundo), 2006-2009
-
brèd e[k/t] chocolat, 2006-2008
-
frutos estranhos, 2006
-
a última foto, 2006
-
menos-valia [troca-troca], 2005/2007
-
apagamentos, 2004-2005
-
experiência de cinema, 2004
-
corpo da alma, 2003-2009
-
bibliotheca, 2002
-
COOPA-ROCA: 17 artesãs, 2002
-
espelho diário, 2001
-
série vermelha (Militares), 2000-2003
-
duplo V, 2000-2003
-
cartologia, 2000
-
Vera Cruz, 2000
- pés de Luanda, 1999
- parede cega, 1998-2000
-
vulgo/texto, 1998
-
sem título (mórmons), 1998
- vulgo, 1997-2003
-
cerimônia do adeus, 1997/2003
-
United States (série Mexicana), 1997
-
cicatriz, 1996/2023
-
sem título (thoughtograph), 1996/2021
- serie vermelha, 1996–1999
-
paisagem de casamento, 1996
-
hipocampo, 1995/1998
- antinômio II (frente), 1995-1996
-
círculos viciosos (472 casamentos Cubanos), 1995
-
in oblivionem, 1994-1995
-
imemorial, 1994
-
Heaven and Hell, 1994
-
evaporação de sentido, 1993-1994
- candelária, 1993
-
coleção privada, 1992-1995
-
olho privado, 1992-1995
-
atentado ao Poder, 1992
-
a bela e a fera, 1992
-
primários, 1992
- duas lições de realismo fantástico, 1991/2015
-
a identidade em jogo, 1991
-
as diferentes idades da mulher, 1991
- paz armada, 1990/2021
-
espelhos pensantes, 1990/2021
- o cidadão sem qualidade, 1990/2021
- qualidades de cidadão, 1990
-
anti-cinema (fotogramas), 1989
-
anti-cinema (discos), 1989
-
pequena ecologia da imagem, 1988
-
contos de bruxas, 1988
-
Alice (analógica), 1987
-
autorretrato com a Rolleiflex do meu pai, 1986
cabeça, corpus e membros, 2022
Heads, Corpus and Limbs, 2022In 2014 I returned to the former "Carandiru complex", which until the beginning of the 21st century was a sort of central nervous system of the prison system in the city of São Paulo. I went to visit the premises where I worked with the photographic collection and realized that the Penitentiary Museum would soon get its own building! In 2022, the curators of the exhibition A parábola do progresso at SESC Pompeia, in São Paulo, asked me to create a dialog between Cicatriz, my first work of intervention at the still embryonic Penitentiary Museum, and the collection currently exhibited there, in response to recent interrogations about the notion of modernity in Brazil in the early 20th century. The result was an amalgam of what I saw in the Museum with what unfortunately has not yet received proper attention: the fabulous collection of photographic glass negatives, still pulsing inside the steel boxes in which I left them almost 30 years ago. Heads, bodies and limbs still lack a peripheral nervous system to embrace them.
Rosângela Rennó, 2023