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Rosângela Rennó, a filosofia da instituição fotográfica

Rosângela Rennó. The philosophy of the photographic institution
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Texts linked to the work Bibliotheca


    […] Durante anos, Rennó reuniu álbuns de fotografias e pequenos grupos de slides adquiridos pelo mundo. Refotografou certas imagens. Selou os álbuns para sempre. A Bibliotheca incorporou cem álbuns, reunidos 37 vitrines, distribuídas em 10 grupos. Passando entre as vitrines, não se reconhecem itinerários das imagens, pois não há etiquetas e os álbuns estão fechados. No arquivo está a descrição dos conteúdos e a restauração da teia afetiva e do percurso geográfico dos álbuns. O resultado propõe uma cartografia através de vitrines coloridas como mapas formados por álbuns. O conjunto é um mapa-múndi como ilhas e continentes. O código da Bibliotheca define uma cor para cada continente: a do fundo corresponde ao local onde a fotografia foi feita; a da estrutura, ao lugar onde a imagem foi adquirida. Da diferença entre lugares de produção e de aquisição das fotografias emergem os índices geográficos da dispersão da imagem. Os próprios álbuns desgarrados exprimirão a diáspora da fotografia e, logo, a diáspora na experiência contemporânea de povos e indivíduos. 

    Na Bibliotheca, a fotografia de turista, viajante ou emigrante cede espaço à ideia de circulação da fotografia da vida privada. A viagem e a sorte dos álbuns, sob a lógica da artista, expõem o caráter mutante das totalizações territoriais e das fronteiras na modernidade e dos deslocamentos de indivíduos e grupos. ABibliotheca constitui um locus de reunião onde as diferenças se ajuntam. Homi Bhabha evoca que num momento de dispersão da gente “na nação dos outros”, ocorre “the gatheting of exiles and emigrés on the edge of the ‘foreign’; gathering at the frontiers; [...] gathering of the past in a ritual of revival; gathering of the present” (1). O vertiginoso fluxo fotográfico global encontra na Bibliotheca a perfeita metáfora da modernidade líquida. A diáspora da fotografia interessa a Rennó como dispersão do simbólico em processo entrópico de assimbolia. A circulação desses álbuns e grupos de slides por sebos e mercado de pulgas é um sintoma da imersão da fotografia no fluxo do capitalismo contemporâneo. Se Zygmunt Bauman adverte que na “sociedade líquido-moderna, as realizações individuais não podem solidificar-se em posses permanentes porque, em um piscar de olhos, os ativos se transformam em passivos, e as capacidades, em incapacidades” (2). Na cartografia líquida da Bibliotheca, os álbuns seriam mensagens de náufragos da memória.

    Rennó enfrenta a violência contra a fotografia, onde ela é referente do homem comum. Em que ponto, as fotografias do cotidiano se tornaram descartáveis num rito antropoêmico da memória, por qualquer que seja o motivo, da penúria ao desuso? Desgarrados de seu universo afetivo privado, esses álbuns adquirem a condição de valor de troca quando ultrapassam a fronteira do doméstico. Oferecidos no mercado, os álbuns – e seu conteúdo – se tornam estrangeiros a si mesmos: a natureza indéxica da fotografia toma um sentido relacional na economia política de Rennó. […]


        1.    The location of culture. Nova York, Routledge, 1997, p. 139.
        2.    Vida líquida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro, Zahar Editor, 2007, p. 7.


    HERKENHOFF, Paulo. Rosângela Rennó, a filosofia da instituição fotográfica (excerto de texto). In Artes Mundi 3. Cardiff: Artes Mundi Prize Limited, 2008, pp. 76-83.
    [...] For years, Rennó collected albums of photos and small groups of slides acquired the world over. Certain images were re-photographed. She sealed the albums forever. Her Bibliotheca incorporated a hundred albums, in thirty-seven display cases laid out in ten groups. Wandering amongst the display cases, one cannot recognize the images’ itineraries, as there are no labels and the albums are closed. The description of the contents and the restoration of the emotional web and geographic route of the albums can be found in the adjacent archive. The result is a route traced among the colorful display cases, like maps formed by albums. The whole Bibliotheca is a world map, like islands and continents, organized under a code. Rennó ascribed a color for each continent. The background color corresponds to the place where the photograph was taken; the color of the structure to the place where the image was bought. Out of the difference between the places where the photographs were produced and acquired emerge the geographical indices of the dispersal of the image. The wandering albums themselves will express a photography diaspora and, thus, the very diaspora of peoples and individuals in contemporary experience. 

    In Bibliotheca, the appropriation of tourist, traveler or emigrant’s photos yields space to the idea of economic circulation of photography from private life. The journey and the fate of the albums, in the logic of the artist, expose the mutating character of the territorial totalizations by boundaries, the frontiers of modernity and human displacements. Bibliotheca constitutes a meeting place where differences gather together. In The location of culture, Homi Bhabha evokes that the dispersion of people “in the nation others”, brings “the gathering of exiles and émigrés on the edge of the ‘foreign’; gathering at the frontiers; [...] gathering of the past in a ritual of revival; gathering of the present” (1). The vertiginous global photographic flux finds in Bibliotheca the perfect metaphor for contemporary liquid modernity. The diaspora of photography interests Rennó as dispersion of the symbolic energy in an entropic process of asymbolia. The circulation of the albums and groups of slides in second-hand book stores and flea markets is a symptom of photography’s immersion in the flow of contemporary capitalism. Zygmunt Bauman warns that in the modern liquid society, individual realizations cannot solidify into permanent possessions because, in the wink of an eye, tangibles turn into intangibles and assets into liabilities (2). In the liquid atlas of Bibliotheca, the albums account for messages of shipwrecked memories. 

    Rennó confronts the violence against photography, wherever she is the common man’s referent. At what point do photographs of day-to-day life become disposable in an anthropoemic rite of memory, whatever the motive, from penury to disuse? Removed from their private affective universe, these albums gain the condition of exchange value when taken beyond the domestic boundaries. Offered on the market, the albums – and their content – become foreign to themselves. Then, the indexical nature of the photograph takes on a relational meaning in Rennó’s political economy. [...]


        1. The location of culture. New York, Routledge, 1997, p. 139. 
        2.    Vida líquida. Translation. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro, Zahar Editor, 2007, p. 7.


    HERKENHOFF, Paulo. Rosângela Rennó. The philosophy of the photographic institution (text excerpt). In Artes Mundi 3. Cardiff: Artes Mundi Prize Limited, 2008, pp. 76-83.


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