work title
selected texts
projeto terra de José Ninguém, 2021
projeto eaux des colonies, 2020-2021
- eaux des colonies (les origines), 2020-2021
- eaux des colonies (en construction), 2021
aucune bête au monde, 2019
lanterna mágica, 2012
Río-Montevideo, 2011/2016
corpo extranho africano, 2011
menos-valia [leilão], 2010
matéria de poesia, 2008-2013
a última foto, 2006
apagamentos, 2004-2005
experiência de cinema, 2004
corpo da alma, 2003-2009
bibliotheca, 2002
espelho diário, 2001
série vermelha (militares), 2000-2003
cartologia, 2000
vera cruz, 2000
parede cega, 1998-2000
vulgo/texto, 1998
vulgo [alias], 1997-2003
cerimônia do adeus, 1997/2003
cicatriz, 1996/2023
paisagem de casamento, 1996
hipocampo, 1995/1998
imemorial, 1994
atentado ao poder, 1992
duas lições de realismo fantástico, 1991/2015
paz armada, 1990/2021
anti-cinema (fotogramas), 1989
anti-cinema (discos), 1989
- pequena ecologia da imagem, 1988
Rosângela Rennó, a filosofia da instituição fotográfica
Rosângela Rennó. The philosophy of the photographic institution Na Bibliotheca, a fotografia de turista, viajante ou emigrante cede espaço à ideia de circulação da fotografia da vida privada. A viagem e a sorte dos álbuns, sob a lógica da artista, expõem o caráter mutante das totalizações territoriais e das fronteiras na modernidade e dos deslocamentos de indivíduos e grupos. ABibliotheca constitui um locus de reunião onde as diferenças se ajuntam. Homi Bhabha evoca que num momento de dispersão da gente “na nação dos outros”, ocorre “the gatheting of exiles and emigrés on the edge of the ‘foreign’; gathering at the frontiers; [...] gathering of the past in a ritual of revival; gathering of the present” (1). O vertiginoso fluxo fotográfico global encontra na Bibliotheca a perfeita metáfora da modernidade líquida. A diáspora da fotografia interessa a Rennó como dispersão do simbólico em processo entrópico de assimbolia. A circulação desses álbuns e grupos de slides por sebos e mercado de pulgas é um sintoma da imersão da fotografia no fluxo do capitalismo contemporâneo. Se Zygmunt Bauman adverte que na “sociedade líquido-moderna, as realizações individuais não podem solidificar-se em posses permanentes porque, em um piscar de olhos, os ativos se transformam em passivos, e as capacidades, em incapacidades” (2). Na cartografia líquida da Bibliotheca, os álbuns seriam mensagens de náufragos da memória.
Rennó enfrenta a violência contra a fotografia, onde ela é referente do homem comum. Em que ponto, as fotografias do cotidiano se tornaram descartáveis num rito antropoêmico da memória, por qualquer que seja o motivo, da penúria ao desuso? Desgarrados de seu universo afetivo privado, esses álbuns adquirem a condição de valor de troca quando ultrapassam a fronteira do doméstico. Oferecidos no mercado, os álbuns – e seu conteúdo – se tornam estrangeiros a si mesmos: a natureza indéxica da fotografia toma um sentido relacional na economia política de Rennó. […]
1. The location of culture. Nova York, Routledge, 1997, p. 139.
2. Vida líquida. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro, Zahar Editor, 2007, p. 7.
HERKENHOFF, Paulo. Rosângela Rennó, a filosofia da instituição fotográfica (excerto de texto). In Artes Mundi 3. Cardiff: Artes Mundi Prize Limited, 2008, pp. 76-83.
In Bibliotheca, the appropriation of tourist, traveler or emigrant’s photos yields space to the idea of economic circulation of photography from private life. The journey and the fate of the albums, in the logic of the artist, expose the mutating character of the territorial totalizations by boundaries, the frontiers of modernity and human displacements. Bibliotheca constitutes a meeting place where differences gather together. In The location of culture, Homi Bhabha evokes that the dispersion of people “in the nation others”, brings “the gathering of exiles and émigrés on the edge of the ‘foreign’; gathering at the frontiers; [...] gathering of the past in a ritual of revival; gathering of the present” (1). The vertiginous global photographic flux finds in Bibliotheca the perfect metaphor for contemporary liquid modernity. The diaspora of photography interests Rennó as dispersion of the symbolic energy in an entropic process of asymbolia. The circulation of the albums and groups of slides in second-hand book stores and flea markets is a symptom of photography’s immersion in the flow of contemporary capitalism. Zygmunt Bauman warns that in the modern liquid society, individual realizations cannot solidify into permanent possessions because, in the wink of an eye, tangibles turn into intangibles and assets into liabilities (2). In the liquid atlas of Bibliotheca, the albums account for messages of shipwrecked memories.
Rennó confronts the violence against photography, wherever she is the common man’s referent. At what point do photographs of day-to-day life become disposable in an anthropoemic rite of memory, whatever the motive, from penury to disuse? Removed from their private affective universe, these albums gain the condition of exchange value when taken beyond the domestic boundaries. Offered on the market, the albums – and their content – become foreign to themselves. Then, the indexical nature of the photograph takes on a relational meaning in Rennó’s political economy. [...]
1. The location of culture. New York, Routledge, 1997, p. 139.
2. Vida líquida. Translation. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro, Zahar Editor, 2007, p. 7.
HERKENHOFF, Paulo. Rosângela Rennó. The philosophy of the photographic institution (text excerpt). In Artes Mundi 3. Cardiff: Artes Mundi Prize Limited, 2008, pp. 76-83.