site em reconstruçãosite under reconstruction
título do trabalho
work title
data
date

série turista 
transcendental, 2009-2024

Transcendental Tourist series, 2009-2024
    textos e captura de vídeo: Rosângela Rennó
texts and video shooting: Rosângela Rennó



Prática de Turismo Trancendental
No início do século 21 assistimos à hiperbolização de tudo que nos foi anunciado e vendido no século anterior: a obsolescência tecnológica, a velocidade da informação, as relações fugazes, a horizontalidade da trama do conhecimento, tudo conspirando contra o tempo do relógio, que parece ter encolhido ao impacto do tudo pela primeira vez.

Estamos sempre com pressa e, até quando viajamos a passeio, a pressa nos acompanha: o emprego do tempo deve ser otimizado e aquele que dedicamos a vivenciar a paisagem se torna demasiado curto, ainda que desejemos que essa interação seja duradoura e, com isso, profunda. Hoje podemos recorrer ao uso das mídias sociais para compartilhar as evidências de nossa inserção numa nova paisagem. Porém, o efeito resultante é sempre mais efêmero do que a própria experiência, seja ela restrita, ou não, à pura contemplação. A imagem turística é rapidamente substituída por outra, e mais outra, e mais outra, e raramente voltamos à primeira.

Há, entretanto, uma outra abordagem, menos frustrante: com algum treino é possível aguçar o olhar para enxergar através da paisagem local, para ultrapassar barreiras naturais, cruzar fronteiras, usufruir da trama da rede de informações que recobre o mundo sensível, e se transformar assim, em um/uma turista transcendental.

Ao viajar para um lugar, o/a turista transcendental invoca saberes e memórias — pessoais, emprestadas, ancestrais, enfim, de qualquer gênero que contamine ativamente a sua própria experiência, sem a expectativa de um objetivo a ser alcançado. É auspicioso agregar a uma paisagem dados e experiências pertinentes a outros povos e lugares, construindo pontes delicadas, multidirecionais, permitindo-se novas travessias mentais. Na teoria, se a mirada é prospectiva, isso funciona como se, ao contemplar e registrar o mar, ele/ela se preocupasse mais em demonstrar que aquela imensidão azul é a mesma que toca todas as praias do mundo. De maneira oposta e retrospectiva, seria como olhar para um seixo rolado tentando mapear, na sua superfície, todas as pedras espalhadas pelo mundo nascidas da mesma rocha. Na prática, o foco da câmera deve ser ao mesmo tempo preciso e difuso, enquanto a escrita lança os fundamentos do percurso cujos início e fim são menos importantes do que o meio. Porém, nada disso pode se converter em fórmula ou método: cada experiência é única e cada uma, um novo convite à imaginação de possibilidades, além do espectro do visível, muito além do mundo material.


Rosângela Rennó, 2016/2024
Trancendental Tourism Practices
The 19th century consolidated the romantic figure of the traveler, the individual who traveled because it was necessary. No matter the nature of this necessity, he/she seemed more concerned with the journey than the final destination. At no time did the traveler conform to the outlook of the tourist, the pure delight of the scenery, since he/she is strongly committed to recognizing his/her hosts’ culture and dedicates his/her life to this. After a certain amount of time — the main instrument of navigation and travel — he/she is able to achieve a level of integration with the scenery that he/she no longer sees it; he/she is totally dissolved in it.

The tourist, in turn, is the individual who travels for pleasure, moved mainly by a curiosity to see new landscapes — places, individuals, cultures — but never really involving with them. In the 20th century, we learned from him/her to view the scenery through a camera’s lens, and to appreciate it afterwards, at home. As such, the tourist collects images of the places he/she’s visited, and they serve as proof, both of his/her displacement throughout the world, as well as the awareness that he/she belongs to one determined landscape, place and culture. Most of the time, he/she is not interested in understanding the culture of the other, but when he/she returns, he/she recognizes and reaffirms his/her own, by contrast.

Subject to many possible definitions, the early 21st century is marked by velocity, by technological obsolescence, by fleeting relationships, by the horizontal nature of the knowledge network. When we travel, the time we dedicate to enjoying the scenery is excessively short and should be optimized, especially for those of us who seek a real integration with the landscape. With a certain amount of training it’s possible to sharpen the gaze in order to see through the local landscape, transcending natural barriers, crossing borders, making use of the fabric of the data network which coats the physical world, transforming oneself into a transcendental tourist.

The transcendental tourist is thus someone who, whenever travelling, brings the memory of another place along with him/her. In theory, his/her gaze is prospective; it works as if, when contemplating the ocean, he/she is more concerned with demonstrating that the blue vastness is the same one to touch all the other continents. In an opposite and retrospective manner, it would be like looking at a tumbling pebble trying to survey all the stones scattered all over the world throughout that were born from the same rock. In practice, by documenting an exotic landscape, he/she is able to allegorically gather info pertinent to other peoples and places, as if constructing delicate, multidirectional bridges between them, allowing for new passages and amalgamating all this to his/her own notion of landscape. The focus of his/her video camera is at the same time precise and blurred and it invites all to imagine experiences that go far beyond the material world.


Rosângela Rennó, 2016


outros textos

other texts